Spannende dingen met de brandweer! Op trips!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu Spannende dingen met de brandweer! Op trips!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu

Spannende dingen met de brandweer! Op trips!!

Door: Dick Lock

Blijf op de hoogte en volg Dick

17 Juni 2011 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen dinsdag werd ik rond 5u gebeld door de brandweer over een melding van slang in woning. Een goeie vriend van mij was toevallig bij mij maar het was niet erg als hij mee ging. Helaas toen we bij de woning aankwamen lag er een 2 meter lange kippenslang (Spilotus pullatus) op de grond met een plas bloed eromheen… het dier was om 2 uur gezien onder de koelkast en de mensen belde helaas pas om 5u naar de brandweer. Deze slang is zeer temperamentvol en niet giftig, daarom staat het erg hoog in mijn lijstje van slangen die ik hier nog graag zou willen vangen.
De volgende ochtend kwam de man die de trip organiseert naar Wonotobo langs bij mij thuis om alles door te spreken over de trip. Gelijk daarna ben ik met een vriend opnieuw naar de vlindertuin geweest in Lelydorp. Vorige keer waren we te laat voor de rondleiding en hebben we dus de kwekerijen van de vlinders, schildpadden en de slangen niet kunnen zien. Gelukkig hebben we een handtekening gekregen dat we de volgende keer de rondleiding gratis konden krijgen. Vervolgens hebben we dus kunnen kijken bij de kwekerijen. Persoonlijk had ik van de slangenkwekerij meer verwacht, ze hadden alleen tapijtslangen welke in een bak zaten met alleen een bodem van gaas… verder heb ik wel genoten van de vlinderkwekerij, om de poppen, rupsen en vlinders te zien.
Die dag ben ik helaas niet gebeld door de brandweer maar gisteren wel gelukkig. Wederom ging het om de melding, slang in woning. Toen we aankwamen zat de vrouw met haar kinderen buiten het huis te wachten. Ze zei dat het tussen de golfplaten op het dak zat, we gingen naar binnen om te kijken en zagen af en toe een kleine kop tussen de golfplaten doorsteken. Het was veel te klein om met de strik te pakken en de mannen wisten niet wat ze moesten doen. Ik stelde voor dat zij het met tikken tegen de golfplaat het dier eronder vandaan proberen te krijgen en dan zal ik het met mijn handen vangen. We stonden aan de binnenkant tegen de golfplaten te tikken om het dier ertussen vandaan te krijgen. En ik zei de andere brandweerman buiten te staan voor het geval het via de buitenkant probeerde te ontsnappen. En niet veel later hoorde we veel geluid en gegil buiten. Ik ben naar buiten gerend en daar lag de slang op de grond, het was een Gewone bruine slang (Mastigodras boaddaerti). De slang was vanaf het dak op de brandweerman zijn borstkas gevallen! En nadat het op de grond viel stapte hij erop als reflex. Het dier lag verdoofd op de grond en ik heb het opgepakt. Toen ik het op de straat legde leek het dood te zijn maar toen ik het een aantal keren aanraakte kwam het steeds meer in beweging. Wel had het waarschijnlijk een inwendige bloeding want er zat bloed in zijn bek en ook was er door de schop van de man een stuk huid kapot. Ik zat te twijfelen om het af te maken wat misschien beter was maar de mannen leken het in leven te willen houden wat mij verbaasde. Ik heb het dier in een zakje gedaan en we zijn weg gereden. Dit keer zette ze mij eerst thuis om daarna het dier ‘’vrij te laten’’ dus ik neem aan dat ze het alsnog hebben afgemaakt.
Vandaag ben ik bezig geweest al mijn spullen te pakken voor de komende 9 dagen. Morgenochtend vertrek ik met 3 vrienden naar Groningen(ja die hebben ze hier ook) waarna we door zullen rijden naar het natuurgebiedje: Bigi pan. Waar we zullen overnachten. De volgende dag zullen we naar Nickerie gaan en in de middag zullen zij weer terug rijden. De man van Wonotobo heeft voor mij 2 overnachtingen geregeld in Nickerie zodat ik hem dinsdagmorgen kan helpen met het inladen van de boot. Dinsdagmorgen zullen we een eind gaan varen richting de Wonotobo vallen, in totaal is het ongeveer 10uren varen. Maar we zullen iets over de helft stoppen om te overnachten. Dus woensdag komen we pas aan bij Wonotobo. Ook heeft deze man geregeld dat er een vriend, een jager, mee gaat. Dus we zullen ook op verschillende dieren gaan jagen, dit zal voor de meeste die mee gaan de eerste ervaring zijn met jager, en ik ben dus benieuwd hoe iedereen zal reageren…
Onderweg zal ik een blogje bijhouden op papier en die zal dus pas over 10 dagen gepost worden! Tot over 10 dagen!!

  • 20 Juni 2011 - 06:38

    Jelger:

    De "slangenkwekerij" in de vlindertuin bij Lelydorp vond ik echt een aanfluiting. De naam kwekerij doet je vermoeden dat ze in het land van herkomst kweken met slangen voor de dierenhandel en daardoor voorkomen dat ze uit het wild worden gevangen. Het erge is dat ze dus alle tapijtslangen (= boa constrictors) uit het wild opkopen, in die armoedige hokjes gooien en wachten tot er jongen uitkomen om die dan als nakweek te verkopen. Ze geven zelfs goed geld voor alle tapijtslangen die surinamers kunnen vangen en naar hun toe brengen. Dus deze kwekerij zorgt er voor dat de tapijtslangen juist gevangen worden in Parimaribo en omgeving, want ze leveren geld op ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 72851

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Opnieuw naar Suriname!

07 Augustus 2014 - 29 September 2014

Suriname 2.0

28 Februari 2012 - 21 Maart 2012

Thailand!

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: