Laatste blog! Iedereen bedankt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu Laatste blog! Iedereen bedankt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu

Laatste blog! Iedereen bedankt!

Door: Dick Lock

Blijf op de hoogte en volg Dick

14 Juli 2011 | Suriname, Paramaribo

Deze stage is mijn grootste leer/levenservaring tot nu toe geweest! Mijn stagebegeleidster heeft voor mij een geweldige optie gemaakt, het maken van een boekje over de reptielen en amfibieën voor de toeristen die ze begeleid naar de verschillende locaties.
Mijn eerste leerdoel was dat ik wilde leren hoe ik herpetofauna in de tropen beter kan determineren en hoe ik het beste met deze dieren kan omgaan in de trant van het hanteren en het fixeren. Dit leerdoel heb ik zeker behaald, ik heb enorm veel dieren gezien en moeten hanteren of fixeren om een goede foto te kunnen krijgen. Hierdoor heb ik ook meer inzicht gekregen in het gedrag van deze dieren.
Mijn tweede leerdoel was dat ik inzicht wilde krijgen over de samenwerking met de natuur van de verschillende culturen in het binnenland. Maar ook wil ik beter inzicht krijgen over de samenleving van de verschillende soorten culturen in de stad. Ook dit leerdoel heb ik behaald, ik heb in de tweede week van mijn stage 4 weken in het binnenland gewoond en heb daar veel geleerd over hoe de marrons met de natuur omgaan. Dit was totaal anders dan ik had verwacht. Automatisch maar je een verwachtingsbeeld aan, mijn idee was meer dat mensen die in het binnenland leven juist samenleven met de natuur en het mooi houden. Maar in het gebied waar ik geweest ben wisten ze niets van natuurvervuiling of zeldzame dieren. In het bos daar was vrijwel geen wild meer en voor mij was het ook erg lastig slangen te vinden omdat met deze altijd doodmaakt. Wel heb ik aan het einde van mijn stage de bewoners ontmoet die meer aan mijn verwachtingen zouden voldoen, de indianen. Deze leven meer in harmonie met de natuur en in deze gebieden heb ik ook veel meer wild aangetroffen.
Verder is mijn inzicht in de samenleving van de verschillende soorten culturen in de stad ook beter geworden. Het is een bijzonder land, telkens weer verbaas ik mij erover hoe de verschillende culturen één grote mooie cultuur hebben gevormd en hoe ze allemaal in bijna complete harmonie samenleven.
De eerste van mijn drie verwachtingen die ik had was dat deze stage een grote leerervaring zou gaan worden op cultureel gebied vanwege de grote verscheidenheid de culturen. Deze verwachting was juist, het is erg bijzonder hoe je in één land kan leren over de culturen van de Creolen, Javanen, Hindoestanen, Indianen en de Chinezen.
Mijn tweede verwachting was dat ik veel zou leren over de kijk op de natuur in dit land maar ook vooral over van alles in het regenwoud in het algemeen. Deze verwachting klopte ook, de kijk op de natuur in dit land is heel apart voor een land waarvan meer dan de helft regenwoud is. 80% van de Surinamers is nog nooit naar het binnenland geweest omdat ze er bang voor zijn. Anderen willen wel maar hebben er het geld niet voor, vrijwel alle trips naar het binnenland zijn gebaseerd op toeristen en alle prijzen gaan dan ook in euro’s.
Mijn hele leven droom ik al van het regenwoud en dit was eindelijk mijn eerste ervaring in het regenwoud. Het was niet veel anders dan ik verwacht had(GEWELDIG), in het begin dacht ik dat er veel meer dieren zouden zijn in een regenwoud. Maar toen ik op andere locaties ben geweest als Reisdijk of de Wonotobovallen heb ik ontdekt dat mijn verwachting toch wel klopte. Hier werd minder gejaagd en waren dus een stuk meer dieren te vinden. Ik heb zeker genoten van het zijn in een regenwoud, de eerste keer dat ik op de rivier in Boven-Suriname kwam heb ik twee uren in de boot moeten zitten, maar naar mijn idee was dat maar een kwartier.
Mijn laatste verwachting was dat er veel zelfstandigheid zou komen kijken bij deze stage en vooral bij het werken aan het boekje. Deze verwachting was ook zeker waar, in het begin had ik wat meer houvast willen hebben maar als ik erom vroeg kreeg ik het wel. Later werd het minder maar ik was daar blij mee omdat dat ruimte gaf om ook zelf dingen te organiseren.
Tijdens deze stage heb ik ontzettend veel geleerd over mensen, dieren en de natuur. Ook heb ik geleerd dan Suriname echt een land is waar je alles kan bereiken met contacten. Het is een groot dorp, iedereen kent elkaar en via via kan je overal komen. Hoewel je soms ook direct met hoge personen in contact kan komen, zo raakte ik een keer tijdens het uitgaan aan de praat met de minister van onderwijs. Met deze contacten is alles mogelijk, zo heb ik zelf ook trips georganiseerd, waar ik erg veel van geleerd heb en ook erg van genoten heb.
Mijn vorige stage in het buitenland was op Lesbos, Griekenland met een klasgenoot, toen heb ik gemerkt dat wanneer mensen of een cultuur je niet aanstaat je al erg snel op elkaar terugvalt en niet zo snel open staat voor nieuwe dingen of mensen. Hoewel het wel fijn is om altijd iemand te hebben waar je je ei kwijt kan. Zo zijn er voordelen en nadelen. Om deze redenen heb ik er bewust voor gekozen om deze stage alleen te doen. Ik gemerkt dat ik in de eerste weken al een hoop nieuwe vrienden heb gemaakt. En nogmaals Paramaribo is een groot dorp, iedereen kent iedereen en hierdoor heb ik ontzettend veel mensen leren kennen! Welke ik ook allemaal wil bedanken voor hun steun en voor de plezier die ze me gegeven hebben, zoals Fred die mij in het begin heeft geïntroduceerd in het leven van Suriname. Het is te veel om iedereen apart te noemen maar wie ik zeker nog wil bedanken is Imro de jager die mee was naar Wonotobo, hij heeft mij veel geleerd en ik baal ervan dat ik hem zo laat pas heb leren kennen. Ook wil ik mijn ouders natuurlijk bedanken voor de mentale en financiële steun vanuit Nederland en mijn tante Louise die mij met Henna in contact heeft gebracht en dit uiteindelijk allemaal voor mij mogelijk heeft gemaakt. Maar boven alles wil ik natuurlijk Henna Blanker bedanken die deze grote levenservaring voor mij mogelijk heeft gemaakt met haar vele contacten! Ook wil ik iedereen bedanken die mijn blog zo gevolgd heeft tijdens mijn tijd in Suriname, hoewel niet iedereen reageerde, bleken er veel meer mensen te zijn die mij volgde, dan ik had verwacht.
Over een aantal jaren zal ik zeker terugkomen om mijn Surinaamse vrienden op te zoeken maar er zijn voorlopig nog zoveel landen die misschien wel net zo mooi of mooier zijn, maar terugkomen ga ik! Één ding is zeker: ik heb genoten van deze stage!

  • 14 Juli 2011 - 15:43

    Jorinde:

    Hahah jíj bedankt dick! Voor al je spannende avonturen in de jungle!

  • 14 Juli 2011 - 15:50

    Marieke Van Den Broe:

    Alhoewel ik je gevolgd heb en niet gereageerd doe ik dit nu op de valreep, want ik vind je eindverslag super. Heel goed verwoord en duidelijk geschreven.
    waarschijnlijk tot ziens in Velp.
    Groetjes, Marieke (docent Spaans)

  • 14 Juli 2011 - 19:11

    Wieger En Betsy:

    Zo Dick, mooi dat je weer goed thuis bent na zo'n geweldige reis/stage-avontuur. Wat was dat super voor je zeg... Ja veel geleerd en enorme ervaring voor de rest van je carriere, want die ga je maken, dat weten wij zeker. Veel succes met je boek, dat zal zeker leerzaam zijn, ook op de manier hoe je alles haarfijn kunt omschrijven, Knap. Was elke keer weer leuk om te lezen en wij konden ons voorstellen hoe je daar aan 't genieten was. Nu even bijkomen in dit kikkerlandje, zonder zon en reptielen... Op naar de volgende reis, wij horen 't wel. Groetjes uit Heijen, Betsy en Wieger en alle uilen.....

  • 17 Juli 2011 - 00:16

    Imro Rohiet Mangalie:

    He Dick ,met de hoed in de hand kom je in het ganze land en geloof me jij weet goed omtegaan met mensen.,en je kunt je heel goed aanpassen .Ik volg je reisverslagen.in een woord ,GEWELDIG! Jongen.En ga zo door.En doe voorzichtg aan .weet nog wat ik je vertelde van kaaimannen ? Je hebt het zelf mogen ervaren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 72828

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Opnieuw naar Suriname!

07 Augustus 2014 - 29 September 2014

Suriname 2.0

28 Februari 2012 - 21 Maart 2012

Thailand!

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: