Schildpadden kijken!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu Schildpadden kijken!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu

Schildpadden kijken!!

Door: Dick Lock

Blijf op de hoogte en volg Dick

04 April 2011 | Suriname, Paramaribo

Dag 55: 2 april > Op naar Frans guyana!
’s Morgens werd ik opgehaald door de taxi met twee van de jongens al erin. We zijn doorgereden naar het adres waar de bus ons op zou halen. Ik bleek de enige te zijn die een goede nacht gemaakt had en niet was uit gegaan gisteren. Of terwijl, toen we aankamen bij het adres lagen de jongens daar nog te slapen en moesten we over het hek klimmen om hun wakker te maken… ook moesten we nog andere mensen bellen die hun bed ook niet uit waren gekomen… een moeizaam begin maargoed uiteindelijk waren we onderweg. Na wat probleempjes met geld pinnen zijn we rond 10 uur vertrokken naar de grens. Na een flinke rit waarbij iedereen, ondanks de gaten en hobbels in de weg, toch lag te slapen. Kwamen we rond 13:30 aan bij de bootaanlegplaats, waar we vrij snel een boot hadden geregeld naar de overkant. De bootrit was maar een minuut of 10 en aan de overkant stonden de volgende busjes alweer te wachten. Onderweg hebben we nog wat euro’s kunnen pinnen, wat toch wel weer een raar idee is om deze na zo’n tijd weer in handen te hebben.
Na een ritje van ongeveer een uur, wat voor mij trouwens 10 minuten leek omdat ik ook geslapen had, kwamen we aan in Awala-yalimapo en het was er aangenaam warm en er stond een flink windje. We zitten in een grote hut voor 12 personen de meesten slapen in een bed, en 2 hebben hun hangmat opgehangen. Eerst zijn we gaan zwemmen, wat heerlijk was want ik heb nog nooit in zulk warm water gelegen! Ook waren er enorme golven wat het zwemmen weer leuker maakte. ’s Avonds konden we voor 11 euro patat met kip krijgen wat ons weer energie gaf om in het donker over het strand te zoeken naar schildpadden! Na ongeveer een kwartiertje zagen we enorme sporen over het strand en zijn deze gevolgd, helaas was het dier alweer verdwenen. Maar niet veel later kwamen we weer een spoor tegen en toen we deze volgden kwamen we een enorme soepschildpad tegen! Mijn eerste zeeschildpad, en groot dat het was. Na dit dier bewonderd te hebben zijn we verder gegaan om te kijken of we er nog meer konden vinden. Toen we op het punt stonden om terug te keren zag ik ineens langs de waterkant overal visjes half op het strand en soms snel zwemmend over het water bewegen, het leken slijkpringers maar het precieze soort zal ik nog op moeten zoeken. Na wat moeite kreeg een van de jongens hier er eentje te pakken en later kreeg ik ook nog een grotere te pakken welke ik op de foto kon zetten.
Later op de terugweg zagen we een soepschildpad zo’n 10 meter van het water vandaan! Het was net uit het water gekomen en op weg om eieren te leggen! Maar toen wij het dier zagen was het al gestopt met lopen en niet veel later draaide het om en sprintte het terug de zee in! Balen… het laatste wat we wilden was dit natuurlijke proces verstoren… helaas niets aan te doen, hopelijk zal het later op de avond of op een van de volgende dagen weer terugkeren.
Ook vonden we op het strand nog een aantal spookkrabben welke overgerens erg snel zijn op het strand!
Toen we weer terug kwamen bij de hut besloot ik nog een klein rondje te maken in de poging slangen te vinden. 3 andere mensen gingen ook mee maar keerde al snel weer terug omdat er zo enorm veel muggen waren! Het enige wat ik vond was een morpho-vlinder onder op een blad, en heb er weer een mooie foto van kunnen maken!
Rond 1 uur ging iedereen slapen en ik had mijn wekker gezet op 3 uur om met 2 anderen weer het strand op te gaan omdat het dan vloed zou zijn en dus de geschikte tijd was voor de lederschildpad!
Toen we het strand op kwamen hadden we in de eerste 100 meter al 2 soepschildpadden gevonden en niet veel verder zagen we ineens een enorme schildpad op het strand liggen! Het was een lederschildpad! Deze was net bovenaan het strand en begon net met graven en wij zijn er dus snel en stilletjes voorbij gelopen omdat we niet zeker waren of het dier al in trance was, wat ze normaal tijdens het eieren leggen zijn. We wilden laten terug komen maar na een paar minuutjes kwamen we 2 polen tegen die richting de schildpad liepen en wij wilde niet dat zij het zouden verjagen. Dus wij zijn mee gelopen en toen we er aankwamen was het dier al in trance! We hebben anderhalf uur toegekeken totdat het dier klaar was met eieren leggen en het nest weer dichtgooien en verbergen. Ondertussen kwam er iemand langs voor onderzoek en die deed wat metingen. Het schild was 2 meter lang en 1.40 breed! En dan komt de enorme kop en de staart er nog bij! Om 5 uur lagen we weer in bed en hebben dus weer een kort nachtje gemaakt omdat we voor 10 uur moesten ontbijten.

Dag 56: 3 april > Schildpadden!!!
Toen de 2 jongens en ik elkaar spraken deze ochtend bleek dat we alle 3 nog wel drie kwartier of een uur hebben wakker geleden door de adrenaline, enthousiasme en de rollende gedachtes over de enorme schildpad gisteravond.
’s Middags hebben we lekker op het strand gelegen en ’s avonds hebben we een kampvuur gemaakt op het strand. Maar rond 2 uur zag een van de meiden zo’n 50 meter verderop iets vaag het strand op komen, in eerste instantie geloofde niemand dat ze dat kon zien in het donker maar toen we gingen kijken bleek er weer een lederschildpad te zitten! Deze was lang niet zo groot als die we gisteravond zagen maar nu kon iniedergeval iedereen er eentje zien.
Ik ben weer met 2 anderen een eind gaan lopen op flink tempo in de hoop een grote lederschildpad te vinden. Het water was nog niet zo hoog en we vonden soms wel 5 sporen in 100 meter en we hadden dan ook binnen drie kwartier 10 soepschildpadden en 6 lederschildpadden! Zo’n 10 meter na de 6e stuitte we op een grote waar we even zijn blijven wachten omdat ik graag een foto van de eieren wilde hebben. En niet veel later dan wij kwamen er weer wat onderzoekers, maar dit keer kwamen ze met een hele stelling waarmee ze een schildpad op kunnen tillen en wegen! Ook werden de eieren geteld en werd er een chip ingebracht. Maar terwijl we aan het kijken waren bleek er nog weer 10 meter verderop er weer een te liggen! En na ongeveer 20 minuutjes kwam er achter ons ineens weer een grote uit het water! En deze wilde precies eieren gaan leggen waar de andere schildpad onderzocht werd. En dus kwam er een jongen die bij de onderzoekers hoorde er steeds voorstaan om dit dier een andere kant op te sturen maargoed zo’n dier is misschien wel 500kg en enorm sterk en de jongen werd dus meerdere malen bijna omver geslagen door de flippers! En uiteindelijk ging het een stukje richting het water en begon daar te graven. En terwijl het dier hiermee bezig was kwam er zo’n 15 meter verderop er weer een grote uit het water! Nu hadden we er 11 gezien waarva 5 binnen 20 meter! Helaas werden de onderzoekers opgepiept en werd de stelling snel weer ingepakt en verdwenen ze verder het strand op. Wij waren al bijna 2 uur aan het lopen, en om nog verder het strand op te gaan zou het weer veel te laat worden. Dus zijn we terug gegaan. Op de terugweg zagen we weer enorm veel van de kleine visjes en zijn we ook weer een soepschildpad tegen gekomen! Iets na 5 uur lagen we in bed, en de volgende morgen zouden we moeten vertrekken dus werd het weer een korte nacht.

Dag 57: 4 april > De terugweg
Vanmorgen zijn we om half 12 vertrokken uit Frans Guyana na een lange bus/boot -reis kwam ik om half 5 eindelijk thuis. Het was een prachtig weekend! Perfect weer gehad, weinig regen(1x 30 seconden…)en prachtige dieren! 25 schildpadden in 2 nachten! Waarvan 12 lederschildpadden en 13 soepschildpadden!
En straks gaan we gezellig uiteten bij de waterkant als afsluiting.
Morgen of overmorgen op weg naar Brownsberg, daar zal ik ook wel weer veel dieren gaan zien en weer mooie foto’s kunnen maken!

• 05 April 2011 - 02:08

Jura:

Wat een leuk verhaal zeg en zo spannend ook allemaal. Echt super vet van die schildpadden!

xxx

• 05 April 2011 - 05:17

Vicky:

Echt super Dick! Die lederschildpadden zijn zo geweldig mooi!

• 05 April 2011 - 08:32

Isabel:

Ik ben jaloers!

• 05 April 2011 - 11:37

Anouk:

Echt super gaaf, al die schildpadden! En Lederschildpadden, zo gaaf!!

heel veel plezier in Brownsberg, ben benieuwt naar je verhalen die je daar opdoet! haha

xxxxx

• 06 April 2011 - 09:19

Jelger:

Super waarneming zeg. Ik moet volgende keer ook maar naar Frans Guyana, zo te zien mocht je daar ook gewoon een foto maken met flits. In Suriname mag dat dus absoluut niet, die beesten met zaklampen beschijnen, veel herrie maken en een klem met nummer op de flipper plakken mag wel .... een flits zou ze verstoren ....

• 06 April 2011 - 17:27

Michael Bongers:

Hey dick, Michael hier (klasgenoot van Mark Abuys....jij had mijn boek geleent ivm Suriname). Zo nu weet je weer wie ik ben:P
    Even een vraagje, ik wil GRAAAAAG je fotos bekijken op facebook, maar dan moet ik wel ff je achternaam weten zodat ik je toe kan voegen/vinden.
    BTW....GENIETEN MAN AL DIE VERHALEN VAN JE!!!