Dag 66: 13 april > 2 slangen en een teju gemist! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu Dag 66: 13 april > 2 slangen en een teju gemist! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu

Dag 66: 13 april > 2 slangen en een teju gemist!

Door: Dick Lock

Blijf op de hoogte en volg Dick

14 April 2011 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen ben ik om 8 uur vertrokken naar het natuurgebiedje en kwam er om half 9 ongeveer aan. Al snel vond ik een hoop enorme caviakeutels! Of terwijl die zullen wel van een capibara zijn, ze waren nog erg vers en nog geen 2 minuten later hoorde ik iets groots het water in plonzen. Wat te groot was voor een kaaiman. Maar ik heb het dier niet meer kunnen zien…
Ik ben begonnen op een groot grasveld en heb daar de randen afgestruind maar helemaal niets gevonden… toen zag ik een vaag paadje het bos in gaan en ben dat gaan volgen. En een paar meter voor me zag ik een enorme slang wegkruipen op snel tempo! Het was een Sipo of kielrugslang (Chironius carinatus) hij was tegen de 2 meter! Een prachtige slang met een groenzwarte glans op de bovenkant en een felgele buik. Ik rende erachteraan maar al snel ging het een hol van bladeren in bij een boom. Maar ik nu had ik eindelijk een grotere slang en liet ik me niet zo snel verslaan. Ik besloot het helemaal door te spitten, maar dat had de slang al snel door en schoot er weer vandoor! En ik er weer achteraan ;door een slootje heen en verder op een grasveldje. Maar op dat grasveldje rende een teju het zelfde bosje in als de slang en ik rende door het struikgewas erachteraan maar wist niet welke van de 2 geluiden ik moest volgen en blijkbaar volgde ik de verkeerde want het geluid dat ik besloot te volgen was al snel een heel einde verderop. En de slang kan niet zo snel zijn. Ik baalde enorm! Maar 1 ding is zeker: hier ga ik vaker zoeken!
Dus ik liep verder over het paadje, maar het werd erg laag, bijna kruipend moest ik het paadje volgen, tot ik een aantal meter voor me beweging hoorde. Misschien een aapje of een boskonijn dacht ik. Maar toen ik verder liep keek ik ineens oog in oog met een oude man zonder gebit. Hij zei dat ik hem liet schrikken, nou eensgelijks… gelijk daarna vroeg hij of ik een sigaret had maarja die had ik niet. Ik ben een eindje met hem mee terug gelopen ik kon bijna niets verstaan van wat hij zei maargoed ik vroeg hem of hij hier veel slangen zag en waar ik ze het beste kon zoeken. Hij zag ze best vaak en hij wees mij een moerasje aan. Dus ik besloot weer vieze schoenen te krijgen en het moerasje in te gaan.
Na zo’n 2 uur lopen in het moeras had ik 3 teju’s gezien die zoals gewoonlijk veel te snel weg waren en waar ik niet eens moeite voor deed om erachteraan te gaan. Ook zag ik in de modder een kleine bruine slang weg schieten, maar zag het niet goed genoeg om het te determineren en na een tijdje gezocht te hebben heb ik het ook niet meer terug kunnen vinden.
Ook ben ik onderweg nog een groepje apen tegen gekomen! Midden in Paramaribo… toch wel raar, haha. Wat voor aapjes kon ik niet zien daar zaten ze te hoog voor, ze waren klein en bruin en het was volgens mij geen doodshoofdaapje.
Later doen ik bijna weer bij het begin aankwam zag ik een kale plek in het moeras en het leek een geschikte plek voor een slang om te zonnen of juist te schuilen onder de struik die erbij stond. Dus ik nam een omweggetje om het van de voorkant te bekijken en te kijken of er een slang lag. En ja hoor! Het natuurlijk niet alleen geschikt voor slangen maar voor alle reptielen en er lag dan ook een teju van ongeveer een halve meter (exclusief staart) welke keihard mij voorbij rende. Maar deze besloot ik wel te achtervolgen. Op het open veld kwam ik wel dichterbij maar toen het de bosjes in rende wilde ik het eigenlijk opgeven maar besloot toch wat verder te gaan. En het rende de bosjes weer uit, dus ik op mijn topsnelheid erachteraan en het dier struikelde net zoals ik 1000 keer. Maar ik zag waar het op af rende en dat was het prikkeldraad, daar kan ik niet zo snel overheen als hij eronderdoor. En vlak voor het prikkeldraad struikelde het dier nogmaals en ik nam een snoekduik erbovenop en miste het echt op een centimeter, en het verdween in het struikgewas achter het prikkeldraad… echt NIETS scheelde het… echt ik baalde enorm… ik wil zo graag nog een goeie foto van een wilde teju hebben. Maargoed ik weet nu dat daar er veel zitten en ben vastbesloten er eentje te vangen!
’s Avonds zijn we gezellig gaan eten met een groep en daarna lekker naar de club Touché, wat ook weer erg gezellig was!

  • 15 April 2011 - 08:07

    Vicky:

    haha, Dick gaat door het vuur voor een foto!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 72841

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Opnieuw naar Suriname!

07 Augustus 2014 - 29 September 2014

Suriname 2.0

28 Februari 2012 - 21 Maart 2012

Thailand!

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: