Salsatest, dolfijnen, kaaimannen, partybus!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu Salsatest, dolfijnen, kaaimannen, partybus!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu

Salsatest, dolfijnen, kaaimannen, partybus!!

Door: Dick Lock

Blijf op de hoogte en volg Dick

28 April 2011 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen week had ik zo weinig geslapen ik al vroeg ben gaan slapen ook omdat ik er de volgende morgen om 6 uur alweer uit moest want we hadden om half7 bij het moeras afgesproken. Maar ik had blijkbaar zoveel slaap in te halen dat ik door mijn wekker, 1 sms en 8 gemiste oproepen was heen geslapen… gelukkig werd ik niet al te laat wakker. Om kwart voor 7 schrok ik wakker en heb de jongens gebeld en ben zo snel als ik kon daar naartoe gegaan. Iets over 7e was ik er en zijn we gaan lopen, we waren met z’n 5e. Wederom was het geen geschikte dag voor de slangen… het is nu al 4 weken kurkdroog en zelfs de Surinamers vinden dit raar omdat officieel de grote regentijd al begonnen is. Maar deze dag hebben we doodshoofdaapjes en tamarindes gezien. Ook hadden we wéér bijna een kleine teju…
’s Avonds had ik mijn test van Salsa en ik ben er al wat eerder naartoe gegaan want de stroom in mijn huis was uitgevallen… dus ik keek even hoe het bij de groep er aan toe ging die voor mij was. Helaas kon ik niet bij de mannen afkijken want die waren van de 1e groep helemaal niet op komen dagen! Er zijn bijna nooit mannen die slagen voor de test. Ze hebben eigenlijk altijd voorwaardelijk, dit houd in dat je nog 3 basislessen extra moet volgen, of ze zakken gewoon. We kregen een nummertje opgespeld en we werden in groepjes van 4 naar binnen geroepen. Ik was niet heel erg zenuwachtig want voor merengue moesten we maar 3 dingentjes doen en voor Salsa 4. Dus dat was niet zo moeilijk te onthouden. Maar toen ik naar binnen geroepen werd, ging het zo slecht! Ik moest met een gevorderde vrouw afdansen en ze was heel aardig dat was wel fijn. Ze volgde ook goed, maar ik had echt een blackout… Merengue ging nog wel okee, maar bij Salsa heb ik maar 2 van de 4 dingen gedaan en toen was het nummer al voorbij… ik kon tijdens het dansen gewoon echt niet op die 2 andere dingen komen, en ik was bang dat er punten aftrek zou zijn als je naar de mensen om je heen ging kijken omdat je de danspartner ook altijd in de ogen moet kijken. En toen iedereen geweest was werden we naar binnen geroepen, kregen wat uitleg en konden naar de uitslagen kijken. We werden door 5 examinatoren beoordeeld. En ik had 4 keer nee en 1 keer ja… of terwijl ik was niet eens voorwaardelijk! Ik was gewoon keihard gezakt! Maar 2 vrienden van mij zijn voorwaardelijk en ook gezakt. Dus we gaan van de week nog even om te tafel zitten of we wéér basis willen gaan doen. Of dat we misschien zouk gaan doen. Maar ik kijk er niet zo naar uit om wéér basis te gaan doen, omdat ze het zo rekken. Iets wat ik in 2 minuten geleerd kan hebben doen ze een hele les over… en daar irriteer ik me een beetje aan. Maar als ik kijk naar de gevorderden dat is zo mooi om te zien en dan wil ik het ook kunnen. Zouk is ook leuk, dat is veel relaxtere muziek en de dans is veel closer. Misschien dat ik ook wel helemaal stop want het is gewoon zo lastig om elke keer de lessen in te halen omdat ik in het binnenland ben. Maargoed daar denk ik nog even allemaal over na.
Nadat we klaar waren zat de groep waarmee ik het meeste optrek een drankje te doen op het terras voor de dansschool. En daar hebben we nog tot een uurtje of half12 gezeten. Van een van de dames zijn haar ouders en zus op bezoek en de volgende dag wilde ze een boottripje gaan maken naar plantages en ook dolfijnen spotten. Ze vroegen of ik ook meeging, hoe meer mensen er zijn hoe goedkoper het is omdat de boot een vaste prijs heeft, en als je veel mensen hebt kan je het door meer splitsen.
De volgende dag vertrokken we om 1 uur vanaf de waterkant. Eerst gingen we naar een kleine monding van een kreek waar een enorme kolonie reigers zat. Voornamelijk koereigers maar ook nog andere soorten. Het internet is vandaag te langzaam om ze op te zoeken maar de foto’s verschijnen vanzelf op facebook. Hoewel de meeste mislukt zijn omdat ik perongeluk in de verkeerde stand heb gefotografeerd…
We konden er middendoor de kolonie varen. Toen we op het dak van de boot stonden konden we als we zouden willen zelfs de eieren uit de nesten pakken. Ik zag ook een jong al in het water liggen en heb het terug op een tak gezet voordat het opgegeten zou worden door de kaaimannen maar het diertje was al zo ver dat het amper kon blijven staan. Een klein eindje verder zagen we dan ook de kaaimannen liggen er lag een enorm monster in het water en nog een andere op de kant. Beide wel tegen de 2 meter! Wow als ik er zo een hier zou kunnen vangen… dan moet ik eerst nog even wat meer ervaring opdoen.
Daarna gingen we door om later op 1 plek rustig rondvaren om te kijken of we de Tucuxi of rivierdolfijn (Sotalia fluviatilis) konden spotten. Ondertussen konden we vanaf het dak van de boot in het ware springen, de stroming was erg sterk maar de bootsman kon ons natuurlijk gewoon oppikken. Na een tijdje zagen we een andere boot verdacht rustig varen. En ja hoor en kwam er eentje even boven water! Er waren zo’n 6-7 dolfijnen er was een ook moeder en jong bij. Helaas sprongen ze niet ze kwamen alleen heel eventjes met de rug boven water. Maar 1 sprong plotseling vlak voor de boot het water uit! Helaas was dit natuurlijk veel te onverwacht en snel om een foto te maken… Na daar zo’n half uur rond te hebben gevaren en foto’s gemaakt te hebben raakte we ze een beetje kwijt. Maar ik wilde wel even een experimentje doen. Aangezien deze dieren erg goed onder water kunnen horen en ook erg nieuwsgierig zijn dacht ik geluid te maken onder water. Dus ik sprong weer de Surinamerivier in en begon onder water te gillen. We hadden al een tijdje geen dolfijnen gezien en ze konden allang veel te ver zijn. Maar ja hoor er kwam er eentje zo’n 15 meter van mij vandaan ineens weer boven water! Of het door mij kwam weet ik niet maar ik lag in het water met een dolfijn in de buurt, dat vond ik al een hele ervaring!
Toen ik later weer aan boord geklommen ben gingen we verder naar de plantages. Toen we hier aankwamen had ik een gesprek met de bootsman over anaconda’s hier en hij vertelde mij dat ik bij het 2e huis moet zijn, want die man zou kaaimannen en anaconda’s in zijn achtertuin hebben! Al snel hadden we de man gevonden en hij bleek nu net 2 dagen ook een kleine luiaard te hebben! Hij zag er niet zo goed uit… het was best zielig om te zien. Verder had hij ook nog 2 schildpadden, een stuk of 7 kaaimannen en nog een hoop cavia’s… er was ook een klein meisje mee en die wilde natuurlijk graag de cavia’s vasthouden maar ik wilde natuurlijk graag die kaaiman vasthouden! En precies op het moment dat ik het wilde vragen, vroeg hij of ik er eentje vast wilde houden. En ik reageerde natuurlijk enthousiast: JAAA ik wilde het net vragen! Hij zei dat hij dan even een elastiek ging halen om de bek dicht te houden. Maar ik vroeg of ik er zelf eentje mocht vangen. Hij keek me raar aan en je zag hem twijfelen. Maar voordat hij iets gezegd had vertelde ik hem dat als het fout ging, het mijn eigen verantwoordelijkheid is en dat het niet zijn probleem is dan. En ik mocht! Dus ik ging het hok in met de kaaimannen en met een vorkstok die hij gebruikt had om ze uit het water te halen duwde ik de grootste bij de rest vandaan. Eerst probeerde ik met de vorkstop zijn kop vast te zetten om daarna het dier bij de nek te pakken maar het bewoog zo heftig dat ik het maar heel even vast kon zetten met de stok en ik pakte het met 1 hand om met de andere hand de stok nog vast te houden maar het dier was te sterk en schoot los. Dus ik week uit naar achter om het nog een keer te proberen. Dit keer moest ik snel zijn en met 2 handen de nek stevig beetpakken. En het lukte! Het dier stribbelde hard tegen, echt een bonk spier is het! Maar toen ik het opgetild had werd het rustig. Deze was zonder staart ongeveer een meter lang en was echt flink dik! Een heel stuk groter dan het kleintje dat ik in het binnenland ving.
Na het dier weer in het hok te hebben gezet kregen we een rondleiding van dezelfde man over de plantages. Hij had erg veel te vertellen, ook over de planten en waarvoor ze gebruikt worden. Na een uurtje kwamen we weer terug bij de boot en gingen we terwijl de zon al erg laag stond naar huis.
Ik had kleren meegenomen omdat we ’s avonds bij een van de meiden die mee was thuis gingen bbq-en en we daarna een partbus hadden als afscheid van de groep! Dus ik heb bij hun thuis even gedouched en ja hoor, ze hadden een warme douche!!! Ohhhh na 3 maanden eindelijk een warme douche! Wat is dat dan ineens lekker…
Tot 10 uur hebben we lekker gegeten met een grote groep, en daarna zijn we naar iemand anders huis gegaan, waar de partybus zou komen. Dit is een bus zonder dak met grote boxen achterin. Helaas was ik mijn camera vergeten… dus ik zal even wat foto’s en filmpjes van anderen over moeten nemen. Al snel stond iedereen op de banken te springen, ik ook zo met 2 jogo’s (literflessen parbobier) helaas vond de chauffeur dat niet zo leuk dus we moesten van de banken af. Evengoed een dikke party! We gingen naar de brug toe welke enorm hoog is en de weg erop was echt geweldig! ’s Avonds met de lichten van de brug en de stad, uitzicht op de hele stad. Met lekkere Surinaamse feestmuziek op een bus met 50 man die ik bijna allemaal kende! Geweldige ervaring! Ik hoop nog veel van dit soort bussen mee te mogen maken! Ik heb er helaas al 3 gemist…
De bus zette ons na ongeveer een uur af voor de club Touché waar we dus eigenlijk veel te vroeg waren. Normaal word het daar een beetje gezellig rond 2 uur en nu waren we er al om half 12! Bijna iedereen bleef buiten nog kletsen, ik ben met een aantal mensen al naar binnen gegaan. Daar sta je dan met z’n 4e te dansen op de dansvloer en verder bijna niemand in de club. Het was drukker bij de salsazaal en daar ben ik dan ook maar naartoe gegaan, hier stonden nog wat meiden van de dansschool dus ik heb toch nog even gedanst. En ja hoor dan gaat het ineens wel…
Later doen het drukker werd was het echt heel erg gezellig, een perfecte afscheidavond van de groep!

  • 29 April 2011 - 02:23

    Jura:

    Wat een belevenis weer. Jammer dat je het niet gehaald hebt met de salsa. Ik wil nog je nog een steeds het een beetje zien doen haha. En trouwens vet dat je een kaaiman mocht vasthouden. Jaloers!!

    lieefss!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 72836

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Opnieuw naar Suriname!

07 Augustus 2014 - 29 September 2014

Suriname 2.0

28 Februari 2012 - 21 Maart 2012

Thailand!

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: