Koninginnendag in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu Koninginnendag in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu

Koninginnendag in Suriname!

Door: Dick Lock

Blijf op de hoogte en volg Dick

01 Mei 2011 | Suriname, Paramaribo

Vandaag kwamen vrienden van mij terug van een week back to basic in het binnenland maar ze zijn op hun laatste dag over de kop geslagen met de auto! Dat was wel schrikken, maar gelukkig heeft niemand meer dan stijfheid en blauwe plekken. Ook was het de laatste dag van twee vrienden van mij hier. ’s Avonds om 10uur zouden z vliegen en we deden nog een laatste dagje Zin, heerlijk in het zwembad gelegen. Tegen 4e gingen ze weg en hebben we afscheid genomen. Ik ben nog gebleven met andere mensen en toen de zon onder begon te gaan zijn we richting waterkant (de waterkant waar je kan eten) en toen we daar aankwamen bleek de wandelmars daar langs te komen! Dit is een avondvierdaagse zoals in Nederland maar hierbij word veel meer muziek gemaakt en gedanst. Helaas hield het al na een half uurtje op, dit waren de eerste groepen de junioren. De rest ging weg maar ik kwam Fred toevallig tegen met 2 neefjes van hem en ik ben met hun gaan wachten op de oudere wandelgroepen. Maar pas na meer dan een uur kwamen ze eindelijk. We stonden precies op een plek waar elke groep (want ze lopen in groepen en niet als individuen) moest wacht tot de voorgaande groep klaar was met dansen. Welke het meeste opvielen waren de boslandcreolen! Dat is echt niet normaal het lijkt wel of de romp en de heupen niet eens vast zitten… we hebben nog een uur of 2 gekeken en toen ben ik naar huis gegaan om me even snel om te kleden en naar La Caff te gaan om koninginnenacht te vieren.
Eigenlijk zou ik met een vriend gaan, maar die had de nacht ervoor maar 2 uur geslapen en overdag een trip gehad. Dus die moest echt een keer vroeg slapen. Toen ben ik maar alleen gegaan, want je komt na een tijdje toch zo ontzettend veel mensen tegen! Het was er erg gezellig en ’s nachts rond 4uur zijn we weer naar Zin gegaan. Daar heb een aantal Surinamers leren kennen die vlak bij mij wonen. En ik mocht dan ook heerlijk mee terug rijden. We gingen al zo laat bij Zin weg dat het al licht was en ik lag uiteindelijk pas kwart voor 9 in bed…
De volgende morgen had ik mijn wekker om half12 staan omdat er een straatfeest gegeven zou worden vanwege koninginnendag. In Suriname zijn er momenteel wel veel feesten in de stad maar ik heb meer het idee dat dat komt door de wandelmars, de meeste mensen weten niet eens dat het koninginnendag is.
Uiteindelijk bleek mijn wekker al drie kwartier te gaan voordat ik er eindelijk wakker van werd… ik ben samen met een vriend en Fred daar naartoe gegaan. En het was meer een verandafeestje geworden. De entree was 10SRD(Surinaamse dollaar) en daarvan hebben ze de dj van de club Zsa Zsa Zsu ingehuurd! Ook was er een klein zwembad, dus het feest was zeer geslaagd! Iedereen was natuurlijk in oranje dus toch nog een beetje koninginnendag!
Daarna ben ik met een aantal mensen gaan kijken bij de laatste dag van de wandelmars. En daarna hebben we weer wat gegeten bij waterkant. Toen wilde ik naar huis om me even op te frissen maar doordat de wandelmars net was afgelopen was het zo ontzettend druk! En waar normaal de busse vertrokken richting mijn huis, stond nu niets! Maar na een paar minuutjes kwam er eentje aanrijden en iedereen rende eropaf! Dusja ik ook maar dan. En gelukkig paste ik er nog wel bij, nog maar net. Ik hing half uit de deur maar na een tijdje toen er wat mensen uitgestapt waren, kon ik gewoon zitten.
’s Avonds ben ik naar Zus&Zo (een restaurant, typisch voor Nederlanders) gegaan daar was het even gezellig een biertje doen en bijkletsen. Maar tussen 11 en 1 reed er een partybus steeds om mensen van Zus&Zo naar club Touché te brengen. Zo gingen wij ook met de laatste bus rond 1 uur. Helaas was de het maar een klein stukje en was het een héél stuk rustiger dan op de partybus van afgelopen woensdag. Eenmaal bij Touché was het weer een topavond! Ook was het een afscheidsfeestje van een vriendin van hier die de volgende ochtend om 7 uur alweer op.
’s Avonds kon een van de Surinaamsen mij weer thuis brengen! En nodigde me meteen uit voor een soort van picknick bij een kreekje een half uurtje varen buiten de stad. Dus morgen even lekker zwemmen en eten!

  • 01 Mei 2011 - 19:16

    Cindy:

    Heee Dick!

    Ik zat net even je verhaal te lezen, ik wist niet eens dat ze ook Koninginnedag in Suriname vieren haha! Jammer van de salsatest, ben nu wel heel benieuwd naar je dansmoves haha. Heel veel plezier nog, maar zo te lezen zit dat helemaal goed. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 72839

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Opnieuw naar Suriname!

07 Augustus 2014 - 29 September 2014

Suriname 2.0

28 Februari 2012 - 21 Maart 2012

Thailand!

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: