Achterna gezeten door bijen! En nog veel plannen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu Achterna gezeten door bijen! En nog veel plannen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu

Achterna gezeten door bijen! En nog veel plannen!

Door: Dick Lock

Blijf op de hoogte en volg Dick

02 Juni 2011 | Suriname, Paramaribo

Ik ben al een tijdje niet het binnenland in geweest of het moeras in dus veel spannende verhalen heb ik niet. Wel ben ik vergeten te vertellen dat ik vorige week maandag nog met 2 stagiaires naar het moeras ben geweest. Daar vonden we 1 slang, maar helaas was deze dood. Een bewoner had hem eerder gevonden dan wij… of terwijl hij had geen kop meer. Voor zover ik het kon zien was het weer een zwartgele liaanslang (Pseustus sulphureus). En later toen we een einde gewandeld hadden en onderweg nog wel foto’s hadden gemaakt van verschillende mooie vogeltjes, kwamen we aan bij het natste gedeelte. Waar we tot onze knieën het water in moesten, maar vlak voordat we het water ingingen zag ik een bol hangen onder aan een tak vlak boven de grond. In eerste instantie leek het op een bijennest maar de dieren die erop zaten leken meer op termieten. Hoewel ik vanaf een afstand van 2-3 meter aan het kijken was voelde ik ineens iets in mijn nek steken en sloeg het, maar nog geen seconden later voelde ik er een op mijn kaak steken wat echt heeel erg veel pijn deed! En even later op mijn rug. Toen ben ik gillend van de pijn gaan rennen naar het water om van die beesten af te komen. Twijfel was er iniedergeval niet meer of het termieten of bijen waren… toen ik een flink wat meter weg was kwam het meisje die mee was ook gillend achter mij aan rennen, zij werd ook gestoken, maar op d’r hoofd! Op het moment dat we het water in rende zag ik nog een jonge kaaiman over de waterplanten wegrennen en al gillend van de steken rende ik daar ook nog is achteraan maar het was helaas te snel voor mij en dook onder water, wat veel te diep was om ooit een kleine kaaiman in terug te vinden. De jongen die mee was kwam aanlopen en had mazzel dat hij niet gestoken was. Het meisje had 1 steek in d’r hoofd maar daar zat de angel er nog in! En die heb ik er uit kunnen halen. Ik was zeker 5 keer in mijn gezicht gestoken en ook zoiets op mijn rug… later hebben we wel weer wat doodshoofdaapjes gezien. We hebben vanaf 7uur tot half12 gelopen in het moeras, een flinke wandeling. Ondanks dat ze gestoken waren vonden ze het wel een leuke laatste avontuur voordat ze weer naar Nederland gingen.
Deze week ben ik een aantal keer naar Oase geweest dat is een plekje hier niet ver vandaan waar je sporten kan beoefenen als voetbal, basketbal, hardlopen, zwemmen en tennissen, ook is er een sportschool aanwezig. Hier ben ik lekker wezen sporten en daarna hebben we lekker in het zwembad uitgerust. Hier kan je zelfs poffertjes, pannenkoeken of shoarma halen! Genieten!
Afgelopen zondag ben ik met wat vrienden even een biertje gaan doen bij hun thuis, maar tegen 12uur kwam de huisbaas ineens dronken binnen en begon te roepen dat hij zijn geld wilde hebben! Dit liep een beetje uit de hand en vervolgens riep hij in de dronken bui dat als ze niet zouden betalen maar het huis uit moesten gaan! Vervolgens werd er in een boze bui teruggeroepen dat het goed was en dat ze de volgende dag weg gingen! Maar toen de huisbaas weg was hebben ze meteen iemand gebeld en een taxi, vervolgens zijn we dus om half2 ’s nachts alles gaan pakken en zijn verhuisd naar een nieuw pand! Goedkoper, groter en zonder dronken huisbaas. Dit soort dingen zou in Nederland vrijwel onmogelijk zijn, maar in Suriname lijkt soms alles mogelijk, wat in je voordeel kan werken maar ook flink in je nadeel. ´s Avonds zijn we daar nog even gebleven en ze zijn van plan volgende week of de week daarop zelf op trip te gaan naar de waterval Blanche Marie te gaan, wat ver het binnenland in is. Omdat ze het zelf regelen zal het niet zo duur zijn en hoe meer mensen er meegaan hoe goedkoper het is, dus ik ben ook uitgenodigd. En aangezien vrijwel elke stagiair daar naar toe is geweest, moet het wel de moeite waard zijn om te gaan. En bovendien rijden we zoveel dat we wel iets MOETEN tegenkomen. 4 dagen het binnenland in zonder slangen te zien mag niet kunnen.
Ik ben dinsdag met een vriend de stad in geweest, maar mijn slipper was kapot en die ging werkelijk elke 10 meter los! En we moesten aardig wat winkels af voordat we eindelijk een slipper hadden gevonden in mijn maat… in Nederland is dat al moeilijk maar hier zijn de mensen kleiner en ik heb ook slippers gekocht die niet mijn maat zijn maar groot uitvallen en dus wel passen.
Toen we verder liepen begon het enorm te regenen! Een echt tropische regenbui maar deze duurde geen 5 of 10 minuutjes maar echt een half uur! Dus alle straten stonden weer onder water… dus met natte voeten zijn we later verder gelopen. Hier in Suriname zie je vaak creoolse vrouwen langs de weg zitten met geplukt fruit. Zo had een vrouw nog de oranje awaranoten die ik in het binnenland veel op heb. En de jongen, Christian, waar ik mee was is op vakantie en heeft die nog niet geproefd. Ik vroeg aan de vrouw of het seizoen niet al voorbij was en of de noten wel zacht waren. Ze zei dat het het einde van het seizoen was en dat ze wel zacht waren en gaf ons een zakje mee. Ook had ze markoesavruchten liggen en die had ik zelf ook nog nooit op. Dus we mochten er gratis eentje proeven. Het was erg lekker en smaakte totaal niet naar de markoesa drankjes die je hier overal kan kopen.
We zijn doorgelopen naar de Jeruzalem bazaar, een van de beroemdste hangmattenwinkels van de wereld. Om eindelijk maar is een hangmat te kopen! Volgens mij ben ik de enige stagiair die er nog geen een had en ik moest dus steeds van andere mensen lenen… ik heb nu een mooie 2persoons gekocht met een bruin en zwarte vierkantjes. Later zijn we nog ergens wat gaan drinken en zijn nog langs wat gootjes in de stad gelopen om te kijken of de regen wat slangen te voorschijn had gehaald… maar helaas.
Gisteren belde Christian mij op dat hij iemand gesproken had of die wel eens slangen had gezien in de stad. En die man adviseerde om contact op te nemen met de brandweer want die word altijd gebeld als dieren overlast brengen. Dus die middag heb ik de brandweer gebeld en we konden langskomen. Ik heb met een aantal brandweermannen gesproken en we hebben een afspraak gemaakt dat ik volgende week donderdag vanaf 1 uur mee kan lopen met hun! Ook kunnen ze me daarna naar enkele slangenexporteurs brengen waar zij de slangen altijd naartoe brengen.
Toen we bij de brandweer weg gingen hebben we besloten nog even een bus te zoeken naar Lelydorp om daar even in de vlindertuin te gaan kijken. Het regende eigenlijk de hele tijd al maargoed in Suriname kan het na 5 minuten ineens weer droog zijn met volle zon. Dus we besloten toch te gaan. We hadden afgesproken in het centrum waar de bussen naar Lelydorp vertrekken. Ik was met de bus daar naar toe gegaan en Christian kwam met de taxi, maar in plaats van dat hij uit de taxi stapte, kon ik instappen. De taxichauffeur woonde zelf in Lelydorp en wilde ons voor niets meenemen! Onderweg zagen we de grote brug over de Surinamerivier richting commewijne en Christian zei dat hij er nog nooit overheen was geweest. En de taxichauffeur wilde er wel eventjes overheen rijden! Gewoon omdat het gezellig was reed hij extra voor ons. Onderweg bleef het regenen en we begonnen er een beetje spijt van te krijgen… maar precies toen we bij de vlindertuin aankwamen werd het weer droog. Helaas was de laatste rondleiding al geweest om 3 uur en we kwamen aan om half4… en de kwekerij van de slangen, vlinders en schildpadden kan je alleen te zien krijgen met een rondleiding. Via via kende ik de eigenaar van de vlindertuin en liet die bellen maar deze man was helaas net aan zijn middagdutje begonnen. Ik heb ze mijn nummer gegeven en ze bellen me wanneer ik langs kan komen. We wilde niet voor niets zijn gegaan en hebben toch maar die 35surinaamse dollaars betaald om even de vlinders te kunnen zien. Half 5 gingen ze dicht maar gelukkig kwam tegen kwart over 4 iemand naar ons toe dat we onze tijd mochten nemen en dat ze zouden wachten tot wij klaar waren. En toen we uiteindelijk klaar waren vertelde ze ons dat als ze een handtekening op het kaartje zouden zetten dat we een andere keer gratis de rondleiding mogen komen doen met dat kaartje! Dus het lijkt erop dat ik volgende week wee eventjes langs ga als het hun schikt. ’s Avonds zijn we met een groep van ongeveer 10 mensen gezellig naar de film Hangover 2 geweest! Geweldige film haha!
Mijn laatste weken hier in Suriname zitten erg vol. Als alles doorgaat, ga ik nog met 8 trips mee! Komende weekend ga ik 4 dagen met de toer van Fred naar het binnenland, ik wil nog een keer een middagje de dolfijnentoer organiseren, maar doen moet er een zondag vrij zijn. Ik wil met Christian nog een dagje naar Nickerie, want hij kent het daar en ik ben er nog niet geweest. Binnenkort wil ik dus met een aantal mensen mee naar de Blanchemarie waterval. Mijn stagebegeleidster regelt nog een dagtoertje naar haar natuurgebied en nog een trip van ongeveer 6 dagen naar Wonotobo! Ook hebben 3 stagiaires hier gevraagd of ik met hun mee wil als gids naar Brownsberg, dan zal ik daar voor de 3e keer naartoe gaan als het lukt! En ik wil nog een keertje terug naar de houthakkers Leo en Rasta!
Vanavond is er een partbus als afscheid van een aantal mensen, zo merk ik dat voor veel mensen het einde in zicht is en mijn einde zit er ook aan te komen. NO TIME TO WASTE! Morgenochtend vertrekken we richting het eilandje Apiapaati waar de vader van Fred woont. Dan zal ik maandagavond proberen een blog te posten, hoe het geweest is!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 72833

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Opnieuw naar Suriname!

07 Augustus 2014 - 29 September 2014

Suriname 2.0

28 Februari 2012 - 21 Maart 2012

Thailand!

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: