5 nachten back2basic in de jungle bij houthakkers! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu 5 nachten back2basic in de jungle bij houthakkers! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dick Lock - WaarBenJij.nu

5 nachten back2basic in de jungle bij houthakkers!

Door: Dick Lock

Blijf op de hoogte en volg Dick

11 Mei 2011 | Suriname, Paramaribo

Dag 1
De planning is om de komende nachten te slapen in een kamp van houthakkers. Daar zal ik in de buurt kunnen inventariseren welke soorten er voorkomen. Ik ga er vandaag naartoe en als ik ’s middags en ’s avonds ga lopen moet ik een idee hebben hoelang ik nodig heb. Of hoelang ik het er kan uithouden. Dan kan ik de volgende dag doorgeven aan iemand die langskomt tot wanneer ik wil/kan blijven. Er zal geen stromend water zijn, ik krijg een kan mee met 25liter. Er zal een bron aanwezig zijn waar we water uit kunnen halen om mee te wassen. Verder zal ik eten mee krijgen waarmee we daar kunnen koken op een vuurtje. Ik krijg een tent mee waar ik in kan slapen en een zijl om erboven te hangen tegen de regen. Voor de zekerheid krijg ik ook een hangmat mee.
Om half9 vertrekken we en nog geen uur later komen we er al aan! Het is erg dichtbij en dan zit je gewoon in de jungle! We moesten het laatste stukje lopen door de modder met 20 liter water en een hoop bepakking, want de auto kon niet meer verder. In de modder ontdekte ik nog wel een spoor van een tapir! Een goed begin!
In het kamp zaten 2 Aucaners (Marrons), Leo en Claudio(Rasta). Ik ben meteen mijn tent op gaan zetten maar het begon te regenen dus moest ik nog opschieten ook en was de helft alweer nat… daarna was het droog en heeft Leo mij een aantal paden in het bos laten zien, en we kwamen nog een spoor tegen van een kleine jaguar!!
Daarna ben ik zelf gaan wandelen en kwam ik héél veel teju’s tegen maar natuurlijk allemaal te snel… toen ik terug kwam was ik zo moe dat ik in de hangmat in slaap ben gevallen. En in de tussentijd hebben Leo en Rasta podosiri (besjes van de acai) geplukt om sap van te maken. Dit hebben ze me helemaal laten zien en daarna hebben we het gegeten met rijst. Het was echt ONTZETTEND smerig… (Maar ik lees net op internet dat het goed werkt om vet sneller te verbranden, en daarom is het nu een echt hype in Hollywood!)
’s Avonds net voordat ik ging wandelen ontdekte ik dat er al een tentstok kapot was. Maargoed er viel nog in te slapen. Toen het donker werd ben ik gaan wandelen en al snel zag ik zo’n 4 meter boven de grond een rood lichtje oplichten en ik ben gaan kijken. En ja hoor! Nu al! Een slanke boomboa (Corallus enydris) hing aan zijn staart van een tak naar beneden! Ik heb een dunne boom gekapt en daarmee heb ik de slang uit de boom gehaald, en heb ik mooie foto’s kunnen maken. Later die avond kwam ik nog 4 ander soorten kikkers tegen! En dat voor de eerste avond, ik kan niet wachten op de rest van deze dagen! Om 11 uur was ik terug, ik had ruim 3 uur gelopen. Best prima voor de eerste avond.
Toen ik terug kwam ben ik in mijn kapotte tent gaan liggen. Ik had alleen een gevlochten mat en een deken om op te liggen. Of eigenlijk lag ik gewoon op de grond.

Dag 2
Ik had niet verwacht zo lekker te slapen vannacht. Ik heb echt heerlijk geslapen. Eigenlijk had ik verwacht vroeg wakker te zijn zodat ik een ochtendwandeling kon doen maar ik was pas om half9 wakker! Mijn knokkel jeukte als een malle… en ja hoor mijn eerst teek in dit bos… gelukkig komt hier geen lyme voor en ik trok hem er makkelijk uit.
Toen ben ik gaan wandelen en kwam ik al snel apen tegen, welke soort weet ik niet precies ze waren middelgroot zwart met een grote pluimstaart. Maar ze waren zo snel weg, dat ik geen foto meer kon maken.
Na een tijdje kwam ik aan het einde van een pad, maar als ik ergens een hekel aan heb is het 2 keer het zelfde stuk lopen. Dus ik besloot met mijn kapmes een eigen pad te maken in de richting vanwaar ik zeker wist dat het grote pad was. En na zo’n drie kwartier kappen en niet te zijn tegen gekomen kwam ik gelukkig weer op het pad. Dit moet ik maar niet te vaak doen anders staan de blaren straks op mijn handen van het kappen.
Vanaf daar ben ik weer een ander pad ingeslagen maar op dat pad struikelde ik al snel en op de tak die ik beet pakte bleek uiteindelijk een grote zwarte mier te zitten van ongeveer 3cm lang. En deze stak me in mijn duim! Wow wat deed dat pijn! Ik dacht eerst dat het een kogelmier zou zijn, aan de naam is wel op te maken waarom het zo heet. Maar toen ik op internet ging zoeken bleek de kogelmier nog erger te zijn, daar heb je 24uur last van. Van deze steek voelde ik na een uur niet zo veel meer, alleen voelde ik mijn duim niet tot ’s avonds laat…
Nu dat ik gestoken was wist ik niet wat er zou gebeuren dus ben ik voor de zekerheid maar terug gelopen naar het kamp, maar het zat niet mee! Nog geen 5 minuten na de steek hoorde ik boven in de boom wat kraken en voor ik het wist zag ik van 20 meter hoogte enorme lianen naar beneden storten! Ik heb een kleine sprint genomen en had mazzel want ze vielen vlak achter me met een enorme klap op de grond!
Tijdens de wandeling ben ik weer de three-striped posion frog tegen gekomen. Die ben ik nu bijna op elke locatie tegen gekomen en verder ben ik nog 2 andere kikkers tegen gekomen.
Toen ik weer terug kwam in het kamp liepen er nog 3 andere mensen rond. Waarvan er eentje hinkelde… wat bleek, toen ze een boom omgezaagd hadden was die op een kleinere boom ernaast gevallen en die kleinere boom kwam bij deze man op zijn hoofd, schouder en sloeg daarna op zijn knie. Hij was niet meer in staat om te werken en hij werd naar het ziekenhuis gebracht.
Toen ik met de mannen had gepraat over slangen die ze hier zijn tegen gekomen, bleek een paar dagen voordat ik was gekomen dat er een enorme regenboogboa tussen het afvalhout lag… en een week daarvoor was er een 3 meter lange boa constrictor! ’s Avonds ben ik op die zelfde plaatsen gaan kijken in de hoop dat ze honkvast waren maar helaas… later tijdens de avondwandeling kwam ik 4 prachtige kikkers tegen! Phyllomedusa hypochondrialis, een prachtige felgroene boomkikker met tijgerkleurige strepen op zijn zij. Verder die nacht heb ik nog 4 nieuwe soorten kikkers gevonden!
Eenmaal terug ging ik snel slapen en heb mijn wekker gezet want de volgende morgen wilde ik een ochtendwandeling doen in de hoop wat zonnende slangen te vinden.

Dag 3
Wederom heerlijk geslapen op de harde vloer, maar helaas ging mijn wekker om half7 voor de ochtendwandeling. Ik heb gewandeld tot 1 uur en heb op een paar teju’s na niets bijzonders gezien! Jammer… zo lang gelopen en dan niets vinden.
Ik ben op het heetst van de dag even in de hangmat gaan liggen en was al snel weg… had en erg korte nacht gehad en lang gewandeld. En die enorme hitte maakt je ook zo duf… pas tegen het avondeten werd ik wakker om 6u. Rasta heeft mij geleerd hoe ik zoute vis met antroewa moet maken. Het was goedkoop, simpel en bovendien heerlijk! Zeker dat ik dit in Paramaribo ook is ga maken!
Na het eten ben ik begonnen met mijn avondwandeling en al snel hoorde ik een poeltje met kikkers en ben gaan kijken. Ik kwam er 3 soorten padden tegen. En ik wilde even gaan plassen, maar net voordat ik ging zag ik dat er precies op de plek waar ik wilde mikken een slang zat! Haha! Hoe bedoel je schutkleur! Het was een lanspuntslang ofwel bothrops atrox. Hier in Suriname noemen ze het labaria, en ze zijn er als de dood voor! Het is een van de giftigste adderachtigen van Suriname! Ik heb eerst een foto gemaakt en daarna ben ik een geschikte vangstok gaan kappen. Ik wilde geen risico’s nemen. Erg veel giftige slangen heb ik nog niet gevangen. En de komende 2 dagen zou er niemand meer langskomen op het kamp.
Ik had een goede stok gevonden na een tijdje en de slang lag nog steeds op dezelfde plek, maar helaas tussen verschillende takken. Na wat ploeteren leek het heel even of ik het onder controle had maar toen het dier echt doorhad dat het achternagezeten werd ging het een sneller bewegen en ontsnapte het in de bosjes… balen maargoed geen risico’s en liever een ontsnapte slang dan een beet. En gelukkig had ik wel een mooie foto!
Later tijdens die wandeling ben ik nog weer 4 nieuwe soorten kikkers tegen gekomen! En toen ik op de terugweg langs een slootje liep zag ik een groene kop met een rode streep uit het water komen! Ik dacht: ja eindelijk een anaconda!!! Dan wel een jong, want de kop was erg klein maar toen ik beter keek, bleek het een schildpaddenkop te zijn! Maar voordat ik mijn camera had gepakt was het alweer ondergedoken…
Toen ik terug kwam bleken mijn hielen al helemaal kapot te zijn van de schoenen. Ook vooral omdat het zo nat is en dan door de wrijving raakt de huid snel los…
Vannacht maar even goed slapen en dan zal het morgen wel minder zijn een geslaagde avondwandeling weer!

Dag 4: verdwaald in een moeras!
Weer had ik mijn wekker om half7 staan. Maar toen die ging was ik echt véél te moe om op te staan. De dag ervoor had ik zoveel gelopen… en was ’s avonds dan ook pas om half2 terug.
Half10 werd ik wakker en ben ik meteen gaan wandelen dit keer in de richting van het grote moeras helemaal achterin een van de langste paden. Op de heenweg kwam ik een grote groep doodshoofdaapjes tegen, en toen ik hun geluid nadeed werden ze heel nieuwsgierig en bleven ze even kijken voordat ze ervandoor gingen. Even later wilde ik even pauzeren en zag ik een grote droge zandhoop naar het pad liggen en besloot daar op te gaan zitten. Overal zaten gaten in de hoop en ik vermoedde dat het een verlaten mierenhoop was. Het was wel erg groot, zo’n 1.5 meter hoog en een doorsnede van wel 6 meter! Ik plofte neer en pakte wat drinken en wat beschuitjes. Maar even later merkte ik ineens dat er allemaal enorme rode mieren over mijn benen rende! Ze waren dik 2cm lang en hadden echt enorme kaken! Ik sprong op en rende ervandaan en sloeg de mieren van me af. Gelukkig was ik niet gebeten. Maar later toen ik bij het einde van het pad aankwam jeukte er iets nog bij mijn middel en toen ik ging kijken zaten er 2 teken naast elkaar. Ik trok ze er gemakkelijk uit maar een kwartier later jeukte het nog steeds en toen ik beter ging kijken voelde ik wat hards aan de binnenkant van mijn shirt op mijn rug. En toen ik mijn shirt uittrok bleek er nog een enorme kop van een van die rode mieren in vast te zitten! De kaken waren zo groot dat de beet gewoon een gaatje in mijn shirt had veroorzaakt! Ik ben blij dat het in mijn shirt had gebeten en niet in mijn rug…
Niet lang da deze pauze ontdekte ik een spoor in de modder, een tapirspoor! En een grote ook! Het moeras moest dus ergens in de buurt zijn.
Ik liep een stukje het bos in en ontdekte het moeras, en besloot langs de zijkant te lopen om de weg makkelijk terug te kunnen vinden. Maar omdat het al zolang droog is geweest was het moeras grotendeels droog. En moest ik dus wel verder naar binnen wilde ik anaconda’s vinden. Hier vond ik ook enorm veel sporten en zag veel paden en uitwerpselen van tapirs! Ik hoop er echt eentje te zien! Ik had met mijn kapmes stukjes schors verwijderd op de bomen waar ik langskwam zodat ik de weg makkelijk terug kon vinden. Ik kwam alleen kleine plasjes tegen die niet echt geschikt waren voor anaconda’s om in te liggen. Dus besloot ik verder het moeras in te gaan. Uiteindelijk belandde ik in een soort van slootje. Het leek zo’n 50cm diep maar met de rottende bladeren en andere spullen die je in het moeras vind zakte ik toch tot mijn heupen weg soms. Dit watertje ging naar mijn idee precies in de richting waar ik vandaan kwam dus ik besloot deze te volgen. Ik keek op verschillende plekjes langs de kant op geschikte schuilplaatsen en voelde af en toe of er iets lag. Maar helaas op een paar moerasvissen na heb ik niets kunnen vinden. Na zo’n 2 uur waden tot mijn middel kwam ik op het einde uit van het watertje en liep ik rechtdoor van waar ik dacht dat de uitgang was. Maar toen ik rechtdoor ging, liep het dood. Ik dacht misschien een stukje naar links… liep ook dood. Rechts dan… maar dat liep ook dood! Toen besefte ik echt dat ik verdwaald was… ook kon ik het watertje niet meer terugvinden…
Ik heb een tijdje 1 kant op proberen te lopen met weer de techniek van stukken schors van bomen af kappen. Maar ik kwam steeds mijn eigen tekens tegen! Ik wist bijna zeker dat ik 1 kant op moest, en mijn richtingsgevoel is normaal erg goed.
Na een tijdje begon het te regenen! Dat betekent meestal dat het tegen 3e is… en het was nog een eind terug lopen… dus ik heb mijn poncho gepakt en ben tegen en omgevallen boom gaan zitten om mijn tas droog te houden met mijn camera erin en heb mijn poncho gebruikt om het regenwater op te vangen en heb zo mijn drinkfles weer gevuld en heb zelf meteen een hoop gedronken zodat ik er voor de nacht iniedergeval tegen kon. Ik was me mentaal ook al aan het voorbereiden om er te gaan overnachten. Ik had zelfs al een goed droog stukje gevonden. Tot ik ineens trommels hoorde! Precies aan de andere kant dan waar ik verwachtte dat ik naartoe moest… maargoed ik was de weg zo kwijt dat ik zo snel mogelijk richting het geluid van de trommels toe rende voordat het op zou houden. Voor mijn gevoel moest ik midden door het moeras maar ik was binnen no-time in de jungle, dat was al een opluchting. Snel kappend door het bos en op flink tempo lopen. De regen was inmiddels afgelopen maar het bleef koud aanvoelen, dus dat zou betekenen dat het al tussen 4 en 5 moest zijn… af en toe waren de trommels verdwenen streste ik hem wel een beetje. Af en toe heb ik ook geroepen in de hoop dat de mensen van de trommels me zouden horen. Na een tijd kappen kwam ik ineens weer op een pad van de bulldozer!! Oh blij dat ik was… maar dan wist ik nog niet welke kant ik op moest op het pad…Oh blij dat ik was… ik ben snel weer terug gelopen en was om 5 uur in het kamp. De mannen keken me raar aan, want ik was zonder ontbijt weggegaan. Met het idee tegen de middag wel weer terug te zijn… ik heb gegeten voor 10 daar! En ja hoor ik voelde weer dingen jeuken… en ontdekte 5 teken op mijn lichaam! Rotbeesten…
’s Avonds ben ik toch weer een avondwandeling gaan doen en ben weer richting het moeras gelopen. Toen ik bij de mierenhoop kwam keek ik goed en nu was het wel actief, overal liepen parasolmieren. Maar nergens zag ik van die grote, die mij vanmiddag lastig vielen. Waarschijnlijk waren het alleen de soldaten die naar buiten kwamen met het doel om mij te verjagen. Nou… gelukt… haha.
Maar toen ik bij de mierenhoop stond leek het alsof er een einde verder licht was! Ik deed mijn licht uit om te kijken, maar ik zag niets meer. Toen ik mijn licht weer aandeed zag ik het weer! En deed mijn licht snel uit. En ja hoor er was licht van iets anders! Ik riep voorzichtig: hallo? En kreeg direct antwoord terug met een Surinaams accent: allò? Ik ben op het licht afgegaan de bosjes in en ik kwam op een open plekje uit. Ik zag even niets en toen werd er vanuit de boom ineens licht in mijn gezicht geschenen. Er had een man zo’n 3 meter boven de grond zijn hangmat gespannen. Ik kon hem niet goed zien door het licht dat hij op me scheen maar ik zag wel dat hij een geweer bij zich had, dus ik vroeg of hij aan het jagen was. Hij vertelde dat ze het voor de sport deden hier en dat ze met meerdere mensen waren. Ze waren in een lijn opgesteld richting het moeras. En ik zei dat ik dan maar terug liep ik wilde niet het risico nemen om te worden aangezien als een tapir ofzo…
Toen ik terug kwam bij het kamp was er ook een leuk verrassing… het zijl boven mijn tent was net niet groot genoeg en zo stroomde al het water van de regen op 1 kant van de tent. Vervolgens waren alle dekens en kleren in de tent nat… ik ben dus maar in mijn hangmat gaan liggen met mijn natte dekens…

Dag 5
Ik was omhalf7 al wakker na een enorm slechte nacht… met natte dekens slapen is echt vreselijk! Om half8 ben ik gaan wandelen over het pad, ik heb de weg terug gevolgd en ben in plaats van richting de stad het pad gevolgd verder het bos in. De hele morgen was het eigenlijk erg bewolkt… en ik wilde eigenlijk zonnende slangen op de weg vinden… na een tijdje brak de zon een beetje door, maar tegelijkertijd begon het ook te miezeren! Ik baalde want ik wilde slangen vinden! Niet snel daarna zag ik een slangetje van ongeveer een meter op de weg liggen! Het was een beetje vervormd en zag er door uit… maar altijd checken! Dus ik tikte het voorzichtig aan en meteen blies het zich op! Het was een zwart-gele liaanslang (Pseustes sulphureus) deze kunnen 3 meter lang worden. Helaas was dit een kleintje. Maar het geluk stond dit keer aan mijn kant. Het regenen hield op en ik kon goed foto’s maken in de zon!
Na foto’s gemaakt te hebben liep ik door en kwam ik al snel een prachtige grote kolibrie tegen! Welke mooi bleef zitten op een tak en ook daar heb ik mooie foto’s van kunnen maken! Later kwam ik bij plantages uit en ben hier de weg weer helemaal verder gevolgd tot ik aan het einde kwam. Op de weg waren echt ontzettend veel teju’s maar allemaal te snel natuurlijk…
Op het einde ben ik weer terug gelopen, inmiddels scheen de zon vol op en was het bijna niet uit te houden! Toen ik weer op locatie was waar ik de kolibrie had gezien zag ik nu een slang ontzettend snel over het pad glijden! Ik rende erachteraan en het bleek een reditere te zijn zoals ze dat hier noemen, of in het Nederlands: kielrugslang of sipo (Chironius carinatus) maar het verdween zo snel in een bos takken die daar was geplaatst dat ik er niet meer bij kon… bale dat is al de 2e reditere die mij ontsnapt in Suriname… deze was niet zo lang als die eerste die meer dan 2 meter was…
Mijn water was al heel snel op in de brandende zon. Ik was om half12 alweer terug in het kamp en heb de rest van de dag voor pampus gelegen in de hangmat. Voor alles was het te warm. De jongens hier, Leo en Rasta waren ook niet aan het werk.
Ik had met Leo en Rasta een discussie, want zij snapte niet waarom ik niet elke slang doodmaak die ik zie… en zeker niet die lanspuntslang van gisteravond. Maar ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik dat niet zou kunnen. Uiteindelijk hadden ze er wel vrede mee.
Aan het eind van de middag gingen we naar een moeras wat dichter in de buurt om de bessen van de acai te plukken. Welke ze op mijn eerste dag ook zijn gaan plukken. Maar dit keer mocht ik mee podosiri zoeken, zoals dat heet. Daar hebben we een aantal bomen gekapt en hebben de bessen geplukt en meegenomen. Onderweg kwam ik nog een klein hagedisje tegen, waarvan ik denk dat het Anolis chrysolepis is. Later dacht ik eindelijk podosiri gespot te hebben maar dat bleek weer een andere bes te zijn: kissie kissie maka, zoals zij dat noemen. Maar het was ook te eten en ik heb er de hele weg mee gelopen want het was echt lekker!
Op de terugweg begon het echt enorm te regenen! En de rest van de avond regende het steeds dus ik ben niet meer op avondwandeling gegaan. Ik had ook voor de zekerheid mijn dekens die eindelijk droog waren alvast in mijn hangmat gelegd want mijn tent zou weer doorweekt raken… maar ik hoefde niet eens op pad, ik zag een boomkikker op het zijl zitten van het dak! Ik ving het en het was een hyla marmorata, een prachtig groen/bruin kikkertje met een zwarte met oranjegespikkelde buik.
Ik heb maar gewoon in de hangmat geslapen deze nacht.
En dit keer heb ik wel heerlijk geslapen. De motor van de zaagmachine was kapot en daarom werd kon ik eerder mee met de andere mensen mee terug. Het eerste stukje gingen we op de bulldozer omdat het te modderig was voor de auto en ik had te veel bij om te sjouwen. Heel vet zo achterop de bulldozer! Een enorm ding is het!
Ze hebben mij heerlijk thuis afgezet, ik heb nog niet zoveel soorten gevonden op 1 locatie in zo’n korte tijd. En bovendien was het erg gezellig met Leo en Rasta. Heb er 2 vrienden aan over gehouden. Ook zeiden ze me dat ik altijd terug kan komen dan. Ik kan met die anderen mee rijden en daar gewoon wat nachtjes blijven. Ik had veel eten mee gekregen van Henna, wat er over was heb ik daar achter gelaten en de volgende keer hoef ik dus geen eten meer mee te nemen!
En nu kan ik beginnen met het verwerken en het determineren van de bergen soorten die ik heb gevonden!

  • 17 Mei 2011 - 14:04

    Wouter Gubbels:

    Dag Dick
    het was even stil vanuit mij. Druk met het voorbereiden van examens. Een boeiend verslag met spannende momenten daar in de jungle. En veel te zien en beleven , begrijp ik uit jouw verhaal. En primitief. Alles nog goed te doen voor jou en blijft het genieten en veel zien en leren.
    de tijd gaat snel. Lukt het om de opdracht af te krijgen?
    Neem je ook nog vrije momenten?
    Tot een volgend moment. Hier gaat alles goed.
    groet
    wouter gubbels

  • 22 Februari 2013 - 21:44

    Jef:

    Hoj,

    Ik ben momenteel in Suriname, ik zou graag mee de jungle intrekken met houthakkers.
    Heb je miss contact gegevens van de mensen waarbij je verbleef?

    mvg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dick

Actief sinds 25 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1171
Totaal aantal bezoekers 72842

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Opnieuw naar Suriname!

07 Augustus 2014 - 29 September 2014

Suriname 2.0

28 Februari 2012 - 21 Maart 2012

Thailand!

06 Februari 2011 - 02 Juli 2011

Stage Suriname

Landen bezocht: